Frågor och svar angående fiber (2)

Vi har fått ytterligare frågor angående fibern. Nedan hittar du frågorna.

CSR

Fråga: I vilket skede kan man beställa ett extra uttag från CSR? Och hur gör jag?
Ett extra uttag kan man beställa redan nu via CSR. Observera att det är den enskilda husägaren som i så fall beställer detta. Styrelsen tillhandahåller endast ett uttag.
Ring då till Christian på CRS dagtid 07-16 på 070-491 65 28

Fråga: Själva uttaget, utgår kablarna från väggen och det gamla uttaget eller borras det upp genom golvet?
CSR trodde att de inte skulle kunna utgå ifrån väggen och det gamla uttaget, utan bli tvungna att borra. Det är dock inte frågan om att borra sig nedifrån och upp, man borrar uppifrån och ner, och ägaren har själv möjlighet att vara med och påverka var hålet ska borras. De såg inte några risker med att förstöra parkett eller liknande.
Observera! Denna dialog sker direkt med CSR. Styrelsen är inte inblandad i denna typ av fråga.

Fråga: Hur driftsäkert är nätet? Finns det garantier om snabb åtgärd när det går ner? Vilka driftsstörningar kan ske och vilka underleverantörer är då inblandade?
Se Telias svar nedan.

TELIA

OBS! Förtydligande av fråga

Fråga: Ingår Wi-fi installation?
Wifi ingår i och med att Telia och CRS levererar en Wifirouter som de monterar ihop med uttaget där fibern kommer in.

Fråga: Hur fungerar det med tvillingabonnemang för att kunna titta på fler än en tv-apparater?
Styrelsen har bara i sitt kontrakt upphandlat om ett uttag per hushåll. Vill man kunna titta på fler tv-apparater får man själv kontakta Telia för att diskutera olika lösningar.

Fråga: Vad ingår i vårt abonnemang?
I vårat avtal ingår det Bredband med hastighet 100/100, bredbandstelefoni samt
Tv med kanalpaket lagom:
https://www.telia.se/privat/tv/tvpaket/product/lagom#!/step/products

Fråga: Vad har vi för serviceavtal med Telia?
Servicegraden, dvs åtgärdstiden ligger på tre arbetsdagar som gäller. Underleverantörer har vi inte fått svar på.

Fråga: Kommer ni ut med enskild information om hur ett abonnemang för telefoni, bredband och TV kan utformas och kosta?
Telia kommer endast skicka ut en s.k. förhandsinformation till resp. boende, för ev. frågor och tilläggsbeställningar gäller Kundtjänst på tel. 90200,

STYRELSEN

Framdragning av fiber fortsätter i grunderna och i januari beräknar Centralradioservice att de kan börja gå in i de enskilda fastigheterna.

Var vänlig meddela styrelsen om ni planerar resa bort, eller av någon anledning inte vara hemma i januari, detta för att Centralradioservice ska kunna planera arbetet med er fastighet.

Information om från dem kommer att läggas i allas brevlådor så ni vet vilka dagar som är planerade just för er.

Vi hoppas att dessa frågor och svar hjälper er lite i era funderingar. Om ni har ytterligare frågor ang. fibernätet är ni välkomna att kontakta ledande tekniker Christian från Centralradioservice (CRS). Har ni frågor om Telia och deras utbud, vänligen kontakta styrelsen så vidarebefordrar vi er frågor om vi inte kan svara själva.

God Jul och Gott Nytt År!

Med vänliga hälsningar
Styrelsen