Frågor och svar angående fiber

CSR

Fråga: Vi har i dag två kabeluttag inne i huset. Blir det automatiskt så även nu?
Det kommer att vara ett uttag där tv-uttaget är nu. Till det kopplas tv-box, fiberkonverter och router (RGV).

Fråga: Vad kostar ett extra uttag?
Vill man ha ett till uttag kommer den enskilde fastighetsägare att behöva ta det med CRS som tar betalt för det: 1200-1500 kr.

Fråga: Om man väljer att installera ett extra uttag, vad blir det för uttag? Fiber eller Cat5/6 uttag?
Det blir ett Cat 6 datauttag.

Fråga: Hur löser ni ett cat uttag i huset? Monterar ni ett ingående uttag vid routern och ett utgående vid önskad plats?
Oftast kontakteras datakabeln med en RJ45 kontakt vid routern och i ett utvändigt monterat datauttag i andra ändan.

Fråga: Sätter ni ett fiberuttag då antar jag att vi själva måste ha en Fiber Switcher för att kunna få liv i uttaget?
Nej, vi sätter inget fiberuttag, utan kontakterar fibern direkt i fiberkonvertern.

Fråga: Ni drar fram två fibrer per hus? En aktiv och en reserv?
Ja, endast en är kontakterad och den andra är reserv.

 

TELIA

Fråga: Vilken tidplan har ni då allt skall vara klart? Vi har sedan tidigare haft en tidsplan runt februari. Är den förskjuten?
Planerat driftdatum är 14 februari 2018.  Blir det någon förändring kommer styrelsen skicka ut information om detta.

Fråga: Hur ansluts extra tv i huset?
Extra TV ansluts antingen med en extra trådlös box eller med ett extra nätverksuttag och en extra box.

Fråga: Ingår Wi-fi installation?
CRS som bygger fibernätet kommer få utrustningen levererad av Telia (se nästa fråga). CRS kommer sedan att montera all utrustning, så att allt är förberett hos den enskilde husägaren. De kommer även göra provtester för fibersignalen så de ser att allt fungerar som det ska. När sedan allt är klart kommer den enskilde husägaren behöva beställa en kod från Telias kundtjänst för att aktivera fibern. När den koden är beställd ingår det kostnadsfritt även ett besök av en tekniker för hjälp med installation av utrustningen. Detta beställs av respektive husägare.

Fråga: Ingår router i Telia installationen?
Ja, i Telias paket ingår tv-box, fiberkonverter och router: Wifi-router Plus Technicolor TG799vac Xtream,  Se länk på Telias hemsida https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/products/technicolor-gateway-799vac-xtream

Fråga: Kommer ni ha en utsedd informatör som kan svara på frågor efter installationen? Vem?
Det kommer att vara möjligt att ställa frågor till styrelsens fiberombud och Telias kundtjänst. Teliabutiken kommer att komma ut på ett informationsmöte om det finns intresse för det.

Fråga: Påverkas larmen som är knutna till det fasta telefonin oavsett leverantör?
Var och en måste ta kontakt med sin leverantör för att kolla vad som gäller.

 

Styrelsen

Fråga: Konkret hur byter enskild medlem sitt tidigare abonnemang, larm, trygghetslarm m.m?
Respektive husägaren måste ringa till de bolag de har idag och meddela att fiber kommer installeras i föreningen och ställa frågan om byte.

Fråga: Hur lång överlappningstid är beräknat? Minst två veckor behövs så att alla överföringar hinns med.
Avtalet med Comhem är förlängt till och med 1 mars-2018. Husägarna kommer inte betala dubbla kostnader.

Fråga: Vad händer med CHs Tivoboxar är de användbara I det nya systemet?
Dessa kommer inte att gå att använda i nya systemet.

Fråga: Skall man själv säga upp sitt abonnemang på telefon tv och data?
Nej detta göra kollektivt den 1/3, om det är via Comhem. Alla andra eventuella avtal måste sägas upp av den enskilda husägaren.

Fråga: Hur länge kommer det förhöjda uttaget på våra fakturor att göras, hur lyder offerten på hela installationsarbetet.
I 5 år kommer vi ta ut den förhöjda utgiften på 192 kr per månad. Detta beslutades kollektivt på årsmötet.

När Telia kopplas in med Triple Play-lösningen (data, tv och telefoni) behöver vi ta ut 299kr per hushåll/månad minus de 100kr vi idag betalar för Comhem, så totalsumman blir 391 kr per hushåll/månad i 5 års tid.

Efter 5 år sjunker den med 192 kr per hushåll/månad med reservation för vilket Triple Play-avtal vi kan förhandla då.

Vi hoppas att denna Frågor och Svar hjälper er lite i era funderingar. Det har kommit in fler frågor där vi väntar på svar från Telia, vi återkommer med dessa så snart som möjligt. Vi kommer regelbundet fylla på med fler frågor och svar. Om ni har ytterligare frågor angående fibernätet är ni välkomna att kontakta ledande tekniker Christian från Centralradioservice (070-491 65 28, endast dagtid mellan 08.00-16.00). Har ni frågor om Telia och deras utbud, vänligen kontakta styrelsen så vidarebefordrar vi er frågor om vi inte kan svara själva.

Med vänliga hälsningar
Styrelsen